Terug naar boven

Integratief lichaamsgericht werken met kinderen en jongeren

Opleiding

Educatieve Academie vzw

Educatieve Academie

Patriottenstraat, 35

2600 Berchem (Antwerpen)

Antwerpen

Introductie

zie websitelink onderaan

“THE BODY IS OUR GREATEST ALLY IN THE HEALING PROCESS, AS IT HOLDS THE WISDOM AND RESOURCES NECESSARY FOR HEALING.” – Peter Levine.

In de therapeutische context van vandaag is lichaamsgericht werken niet meer weg te denken. Meer en meer groeit het inzicht dat het lichaam een bijzondere hoeveelheid aan informatie met zich meedraagt. Het is dus een gemiste kans om niet met het lichaam aan de slag te gaan in de therapieruimte. Met boegbeelden als Gabor Maté, Bessel van Der Kolk, Peter Levine en Maggie Kline komt het belang van lichaamsgericht werken steeds meer naar voren, niet enkel in de specifieke context van trauma, maar in elke situatie waarbij het lichaam ons signalen geeft (stress, spanning, burn-out, hyperactiviteit, …).

In de veelal digitale en snelle wereld van vandaag is overprikkeling van ons brein nooit ver weg. Om die reden wordt het nog noodzakelijker om het lichaamsbewustzijn bij onszelf, maar ook bij kinderen en jongeren, wakker te maken en in te zetten als belangrijke zelfhulplijn. En toch is lichaamsgericht werken niet bedoeld om door iedereen, ten alle tijden, zomaar ingezet te worden als werkvorm. Nét omdat het lichaam zo’n gevoelig instrument is, zowel bij jezelf als therapeut, als bij je cliënt, vraagt het een bijzondere mate van afstemming, veiligheid en verbondenheid vooraleer je je cliënt meeneemt in de wereld van de lichaamsgerichte interventies. Lichaamsgericht werken betekent bovendien dat je zelf voeling hebt met je eigen achtergrond en belevingen en hoe deze meespelen in de therapieruimte.

WAT KAN JE NA DEZE OPLEIDING?
  • Na deze ervaringsgerichte opleiding ben je als therapeut in staat om:
  • vanuit voeling met je eigen lichaam als instrument, af te stemmen op het lichaam van je cliënt.
  • het noodzakelijke kader van veiligheid in je therapieruimte te installeren en van daaruit lichaamsgerichte interventies in te zetten.
  • de theoretische achtergrond over trauma, overlevingsmechanismen, de werking van de hersenen, het zenuwstelsel en het interactioneel gedachtengoed te gebruiken.
  • een veilige bedding te creëren voor de (soms intense) processen van je cliënten en weet je het midden te houden tussen hen uitnodigen in het proces te gaan en hen toch veilig af te bakenen en te containen. Veiligheid in onszelf en veiligheid in de groep staan hierbij centraal. Het thema ‘grenzen’ is nooit veraf.
  • benieuwdheid in te zetten als grondhouding.
  • oog te hebben voor de context en leefomgeving van kinderen en jongeren en hoe die te betrekken bij het proces.
  • aan de slag te gaan met volgende methodieken: adem, beweging en aanraking, muziek, klank en stem, creatie, sensorische materialen, hechtingsbevorderende en spanningsontladende oefeningen, bokstherapie en rots en water, meditatie en ontspanningsoefeningen.
  • de waarde van spel te kennen, in te zetten en door te geven. Speelsheid en spel worden gezien als onontbeerlijke pijler in de ontwikkeling van kinderen en jongeren en staan centraal in deze opleiding.
  • taal te geven aan sensaties, gewaarwordingen en emoties en naar buiten te brengen wat er binnenin is.
DOELGROEP & VOOROPLEIDING
  • Deze jaaropleiding richt zich tot therapeuten, psychologen en psychotherapeuten die reeds ervaring hebben opgebouwd in het therapeutische werkveld en die lichaamsgerichte interventies op een onderbouwde en afgestemde manier willen leren inzetten volgens de principes van de Interactionele Vormgeving. Aangezien theoretische inzichten worden afgewisseld met bijzonder veel ervaringsgericht leren en het uitwisselen van deze ervaringen in groep, vraagt deze opleiding van studenten een grote openheid tot zelfreflectie en introspectief denken. Kan jij thuiskomen in je eigen lichaam? Wat voelt veilig en wat niet? Wat is jouw relatie met aanraken en aangeraakt worden? Kan je een (eigen) grens aanvoelen en respecteren? Wat met eigen spanning en ontspanning?
  • Je kan deze jaaropleiding enkel starten indien je vooraf de Vierjarige therapieopleiding in de Interactionele Vormgeving (I.V.), de Driejarige counselingopleiding in de Interactionele Vormgving (I.V.) en/of een vier- of driejarige volwaardige therapieopleiding elders hebt gevolgd en na goedkeuring van de docent.

WANNEER
10 vrijdagen: (2025) 19 sep, 10 okt, 14 nov, 12 dec, (2026) 16 jan, 13 feb, 13 mrt, 24 apr, 22 mei en 19 jun.
Telkens van 10u tot 17u (1 uur lunchpauze)

Lees verder

Cursusdatums

Eerstvolgende startdatum: vrijdag 19 september 2025
vrijdag 19 september 2025Vanaf 10:00tot 17:00

Praktische informatie

Thema's

Emotioneel lichaamswerk ELW Lichaamstaal Lichaamswerk Psychotherapie Psychotherapie opleiding Therapie Therapie opleiding

Voor

Hulpverleners Therapeuten, coaches & counselors

Gegeven door

Maia Van Landeghem, Dorien Coeckelbergs

Prijs

1300 euro
Geniet t.e.m. 30 april 2025 van een vroegboekkorting van 10%.

Neem contact op met

Integratief lichaamsgericht werken met kinderen en jongeren
Gelieve via dit contactformulier geen reclame, enquêtes, schoolopdrachtverzoeken etc. te versturen.

Educatieve Academie vzw

Educatieve Academie

Patriottenstraat

2600 Berchem (Antwerpen)

Antwerpen

Toon telefoonnummer

https://www.educatieve-academie.be

Routebeschrijving